Last Post

Evenementen

Meldingsformulier

HOME


Je was erbij / You were there

 

Voorstelling 'In Vlaamse Velden' - Diksmuide - 09/11/2011

Met de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog in het vooruitzicht slaan Eén en de provincie West-Vlaanderen de handen in elkaar om de Grote Oorlog op gepaste wijze te herdenken en de geschiedenis over te dragen aan de volgende generaties. In Diksmuide hebben Eén en de provincie West-Vlaanderen daarom op woensdag 9 november 2011 een intentieverklaring getekend waarin zij zich engageren om samen In Vlaamse velden te maken, een fictiereeks over de Eerste Wereldoorlog.

In Vlaamse velden past binnen het crossmediale VRT-project 2014-18, de Grote Oorlog 100 jaar later. Daarmee zal de omroep tussen 2014 en 2018, vier jaar lang, via al haar zenders en kanalen de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog herdenken.

De voorstelling vond plaats in het Esenkasteel te Diksmuide.

DSC_1221

vlaamse velden 01

De groep Kotjesvolk zorgde voor het streepje muziek.

DSC_1193

DSC_1194

Daarna volgde de verwelkoming door gedeputeerde Dirk De fauw

DSC_1196

In 2014 zal het precies honderd jaar geleden zijn dat de wereld verstrikt raakte in een conflict dat zijn gelijke niet kende. De Eerste Wereldoorlog kostte aan miljoenen mensen het leven en maakte een diepe indruk op iedereen die hem had meegemaakt.

IN VLAAMSE VELDEN

Eén en de provincie West-Vlaanderen nemen hun rol in de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog bijzonder ernstig. Getuigen van de Grote Oorlog worden steeds schaarser en met het verstrijken van de tijd blijven in families steeds minder verhalen over de oorlog over. Er zijn ook steeds minder mensen die een oorlog hebben meegemaakt. Eén en de provincie West-Vlaanderen willen voorkomen dat de Eerste Wereldoorlog in de vergetelheid raakt. Ze willen ervoor zorgen dat de geschiedenis overgeleverd wordt aan de jongere generaties en dat die jongere generaties emotioneel inzicht krijgen in wat oorlog is.

De VRT heeft daarom het crossmediale project 2014-18, de Grote Oorlog 100 jaar later opgestart. Daarmee zal de omroep tussen 2014 en 2018, vier jaar lang, via al haar zenders en kanalen de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog herdenken. De provincie West-Vlaanderen werkt op haar beurt aan de ontwikkeling van het cultuur- en evenementenprogramma GoneWest. Ze zet ook de infrastructurele ontsluiting van de erfgoedsites hoog op de agenda.

Netmanager van Eén Jean Philip De Tender

DSC_1198

In de plannen van zowel Eén als de provincie West-Vlaanderen is een sleutelrol weggelegd voor In Vlaamse velden, een nieuwe fictiereeks waarvoor beide partijen de handen in elkaar slaan. Televisiefictie heeft de kracht om honderdduizenden te bereiken en te beroeren en de keuze voor een fictiereeks, op Eén en op zondagavond, is dus geen toeval. Doordat de reeks eind 2013 wordt uitgezonden, zal In Vlaamse velden het startschot geven voor de honderdjarige herdenking van de Eerste Wereldoorlog.

HET VERHAAL

In Vlaamse velden is een epische familiesaga over een gezin dat probeert te overleven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Met de historische gebeurtenissen op de achtergrond vertelt In Vlaamse velden het verhaal van een naïef meisje dat in de oorlogsjaren uitgroeit tot een volwassen vrouw. De oorlog trekt haar familie letterlijk en figuurlijk uit elkaar en haalt in iedereen het slechtste en het beste naar boven. Vier jaar later komt haar familie, of wat ervan overblijft, opnieuw samen. Vier jaar gruwel  heeft hun kijk op de wereld en op zichzelf definitief veranderd.

HEDENDAAGSE REEKS

Jean Philip De Tender, de netmanager van Eén, had bij de opstart van In Vlaamse velden een duidelijke visie voor ogen:

“Eén speelt een voortrekkersrol op het vlak van Vlaamse fictie en met In Vlaamse velden gaan we verder op de ingeslagen weg. Het verhaal mag zich dan al afspelen van 1914 tot 1918; we hebben een hedendaagse reeks voor ogen. We vertrekken van een sterk Vlaams verhaal, waarmee we een breed publiek willen aanspreken. De Eerste Wereldoorlog vormt het historische kader voor de reeks - het canvas waartegen het verhaal zich afspeelt - maar de focus ligt op het menselijke aspect.

Het verhaal van In Vlaamse velden is dat van een gezin dat probeert te overleven tijdens de Grote Oorlog. Centraal staat een jong en aanvankelijk naïef meisje, dat in de oorlogsjaren uitgroeit tot een volwassen vrouw. De keuze voor een jong hoofdpersonage is niet toevallig. Met In Vlaamse velden willen we immers ook jongeren, en bij uitbreiding iedereen die de oorlog niet meemaakte, emotioneel inzicht geven in oorlog. Veel jongeren vandaag weten niet wat oorlog is. Ze “spelen” oorlog met waterpistooltjes of op hun computer, maar dat lijkt in niets op de oorlogssituaties die jongeren elders in de wereld meemaken. We hopen dat In Vlaamse velden doet beseffen dat oorlog ver weg maar tegelijkertijd ook dichtbij is.

De reeks maakt een sterk statement. Oorlog haalt het slechtste in de mensen naar boven, maar ook het beste.”
 

Voor de realisatie van In Vlaamse velden bracht Eén een sterk team samen. De zender gaat een coproductie aan met de provincie West-Vlaanderen. Maar de provincie is niet zomaar een locatie of een partner. West-Vlaanderen was ook het strijdtoneel, een plek waar een wereldconflict werd uitgevochten en waar honderdduizenden het leven lieten. Ook vandaag nog tekent de Eerste Wereldoorlog de streek en zijn bewoners.

Voor de productie doet Eén een beroep op Menuet, een productiehuis dat met reeksen en films als Katarakt, Code 37 en De helaasheid der dingen al meer dan eens heeft bewezen wat het waard is en heel wat ervaring heeft opgebouwd. De regie is in handen van Jan Matthys, de man die eerder onder meer de regie van Katarakt, De smaak van De Keyser en Kinderen van Dewindt voor zijn rekening nam en ook Quiz me quick zal regisseren.

De scenario’s liggen er en over enkele weken gaan de makers van In Vlaamse velden van start met de casting. Het echte opnamewerk gaat van start in de zomer van 2012. De zomeropnames zullen plaatsvinden van 20 augustus tot 30 november 2012 en de winteropnames van 14 maart tot 14 juni 2013.

SAMENWERKING ÉÉN EN WEST-VLAANDEREN

Het thema van de Eerste Wereldoorlog houdt de provincie West-Vlaanderen intens bezig. Hoe kan het ook anders? Honderd jaar geleden vond in die streek een menselijk drama plaats dat haar ziel, identiteit en landschap voorgoed tekende. De provincie West-Vlaanderen wil daarom erg zorgvuldig omspringen met de herdenking, zowel op infrastructureel, evenementieel als inhoudelijk vlak.

Cruciaal daarbij is het samenvallen van de grote en de kleine geschiedenis, en het verbinden van de tevens van de mensen in de Grote Oorlog aan de levens van de mensen die vandaag in oorlog leven. Met het verleden van West-Vlaanderen in het achterhoofd wil de provincie de herdenking van de Eerste Wereldoorlog hoog op de agenda zetten. Ze verleent daarom haar volle steun en medewerking aan In Vlaamse velden, zowel door een financiële bijdrage van vierhonderdduizend euro als door materiële steun ter waarde van één miljoen euro.

Een van de doorslaggevende elementen voor de provincie West-Vlaanderen om mee te werken aan In Vlaamse velden, waren de vele gelijkenissen in de manier waarop de provincie en Eén de herdenking van de Eerste Wereldoorlog willen aanpakken. Gedeputeerde Dirk De fauw van provincie West-Vlaanderen, onder meer bevoegd voor communicatie, ziet vijf goede redenen voor
een samenwerking
:

DSC_1197

“De keuze van de provincie om bij de herdenking de mens en zijn levensverhaal centraal te zetten, valt volledig samen met het opzet van de televisiemakers. Centraal staat een familie die probeert te overleven in de oorlog.

Ook de moderne look and feel die men filmisch wil hanteren, heeft ons zeer aangesproken. Geen ouderwets sepiabruine tinten, ondanks het feit dat het verhaal zich volledig tussen 1914 en 1918 afspeelt, maar een verrassende visuele stijl die ook een jong publiek moet aanspreken.

We konden ook moeilijk naast het dreamteam kijken dat de serie gaat maken en dat garant staat voor kwaliteit en historische zorgvuldigheid.

Verder vinden wij het, net als Eén, cruciaal om dit belangrijke momentum niet voorbij te laten gaan en deze kans te grijpen om eindelijk een Vlaamse serie te brengen over de Eerste Wereldoorlog. Het strijdtoneel in beeld brengen is een huzarenstukje, dat is waar, maar als het er nu niet van komt, wanneer dan wel?

Ten slotte: good pr starts at home. De betrokkenheid van de onze bevolking tijdens de opnameperiode is van wezenlijk belang. Wij zullen hen dan ook zoveel mogelijk betrekken en motiveren om met hart en ziel mee te werken aan dit once in a life time opportunity-project voor de streek en haar lange geschiedenis.”

TOERISME MET RUIMTE VOOR BETEKENIS EN REFLECTIE

De provincie West-Vlaanderen participeert niet alleen in In Vlaamse velden, maar beraadt zich ook over de manier waarop ze de vele honderdduizenden bezoekers zal ontvangen en informeren die
West-Vlaanderen verwacht in de herdenkingsjaren 2014 tot 2018.

Volgens Patrick Van Gheluwe, gedeputeerde van de provincie West-Vlaanderen en onder meer bevoegd voor toerisme,

DSC_1203

heeft de provincie daarbij een belangrijke verantwoordelijkheid:

“Zeshonderdduizend. Dat is het naakte cijfer van het aantal dodelijke slachtoffers op Belgische bodem. Ruim 95 procent daarvan in West-Vlaanderen, in de Westhoek. Dat vergt een zeer aparte verantwoordelijkheid naar de eigen bevolking en de vele honderdduizenden binnen- en buitenlandse bezoekers die ieder herdenkingsjaar zullen komen. Tussen 2014 en 2018 verwachten we maar liefst 2,5 miljoen bezoekers. Om het met een boutade te stellen; dat is meer dan voor de Olympische Spelen. De wijze waarop we honderd jaar Grote Oorlog herdenken, is bijgevolg niet vrijblijvend.”

In samenwerking met het agentschap Toerisme Vlaanderen maakte Westtoer daarom de studie Toeristische valorisatie van erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek met het oog op 100 jaar Grote Oorlog (2014-2018). Daarin wordt het belevingsconcept Toerisme+ gedefinieerd:

Toerisme is weliswaar een manier om het erfgoed en de bijbehorende geschiedenis te bewaren, maar er moet ook plaats zijn voor betekenis en reflectie. Vanuit de wetenschap dat de Eerste Wereldoorlog na de honderdjarige herdenking steeds meer tot de verre geschiedenis zal horen, zou de huidige generatie aan volgende generaties de boodschap van de Eerste Wereldoorlog moeten meegeven, namelijk die van “nooit meer oorlog”.

De provincie West-Vlaanderen werkt in dat verband mee aan de ontwikkeling van het evenementenprogramma GoneWest, maar ook de infrastructurele ontsluiting van de erfgoedsites staat hoog op de agenda. Enkele strategische projecten krijgen daarbij de absolute prioriteit. Voorbeelden daarvan zijn de vernieuwing van het In Flanders Fields Museum en de ontsluiting van de Belforttoren in Ieper, de bouw van een interpretatiecentrum bij de begraafplaats Lijssenthoek in Poperinge, de internationale toeristische ontsluiting van het monumentale en landschappelijke erfgoed van de Slag van Passendale door de gemeente Zonnebeke, de actualisering van het IJzertorenmuseum en de IJzertorensite in Diksmuide en de bouw van een bezoekerscentrum aan de Ganzenpoot in  Nieuwpoort.

GEMAAKT DOOR MENUET

Voor de productie van In Vlaamse velden doen Eén en de provincie West-Vlaanderen een beroep op Menuet, een productiehuis dat zijn strepen al ruimschoots verdiende met televisiereeksen als Terug naar Oosterdonk, Kongo, Katarakt en Code 37 en bioscoopfilms als Daens, Dagen zonder lief en De helaasheid der dingen.

De drijvende kracht achter Menuet is Dirk Impens, die in 1989 zijn eigen productiehuis opstartte onder de naam Favourite Films, dat ondertussen omgedoopt werd tot Menuet. Sindsdien is Impens een van de actiefste onafhankelijke producenten in Vlaanderen. Na zijn eerste langspeelfilm Blueberry Hill produceerde hij Daens, een Belgisch historisch epos dat meteen een schot in de roos was. Daens, een film geregisseerd door Stijn Coninx, werd in 1993 genomineerd voor een Oscar voor Beste Buitenlandse Film. Het bleek niet louter beginners luck te zijn, want de volgende film, Manneken Pis van Frank Van Passel, werd in 1995 geselecteerd voor de Semaine de la Critique in Cannes.

Ondertussen produceerde Impens een twintigtal langspeelfilms en verscheidene televisieseries: langspeelfilms als Blueberry Hill, Daens, Je pense à vous, Manneken Pis, Brylcream Boulevard, Left luggage, Alles moet weg, Licht, Man van staal, En vacances, Team spirit, Villa des roses, Steve + Sky, Buitenspel, Dagen zonder lief, De helaasheid der dingen, Sonny Boy, Turquaze en Code 37 en televisieseries als Kongo, Terug naar Oosterdonk, Team spirit, Sedes & Belli, Katarakt, 180 en Code 37.

Momenteel werkt Impens aan de verfilming van The broken circle breakdown, een toneelvoorstelling van Johan Heldenbergh door Felix van Groeningen. Binnenkort gaat hij van start met de productie van In Vlaamse velden, een prestigieuze fictiereeks naar aanleiding van de honderdste verjaardag van de Eerste Wereldoorlog.

DSC_1204

Na de speeches volgde opnieuw een streepje muziek.

DSC_1205

DSC_1207

En dan werd de intentieverklaring ondertekend.

DSC_1210

DSC_1211

En daarop mocht natuurlijk een glaasje gedronken worden.

DSC_1215

DSC_1216

DSC_1218

DSC_1219

Pagina aangemaakt door Westhoek.be / WO1.be - Greatwar.be.

Klik hier als je zelf een fotopagina wenst aan te maken. Op deze pagina vind je alle info hoe je dit kunt doen.

You can always send your own page with picture(s). Click here to do so