Last Post

Evenementen

Meldingsformulier

HOME


Je was erbij / You were there

 

Eerste nieuwe WO1-autoroute Ypres Salient ingereden - Ieper - 03/11/2012

On Saturdaymorning November 3rd, 2012, the new carroute 'Ypres Salient' was presented and inaugurated at Ieper.

De Westhoek blijft onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de Eerste Wereldoorlog. Naar aanleiding van de 100-jarige herdenking van de 'Groote Oorlog' ontwikkelt Westtoer zes nieuwe toeristische autoroutes met de Eerste Wereldoorlog als rode draad. De eerste autoroute 'Ypres Salient' werd op zaterdagmorgen 3 november 2012 voorgesteld te Ieper.

De 'Ypres Salient'-route vertelt het verhaal van het front rond Ieper. Onderweg ontdekt de bezoeker het verhaal van de Groote oorlog in de Westhoek. Belangrijke bezienswaardigheden als Tyne Cot Cemetery in Passendale, het Studententfriedhof in Langemark, het Memorial Museum Passchendaele 1917, Hill 60 en de John McCrae-site nemen de bezoekers mee naar de periode 1914-1918.

De autroutes van de 3e generatie zijn telkens opgebouwd rond een centraal WO1-thema. Het rijden is niet langer het doel op zich, maar een middel om zich te verplaatsen naar de herdenkingsplaatsen. Sterke verhalen zorgen voor een extra dimensie. Voor het comfort zijn de routes bewegwijzerd met de bekende zeshoekige siganlisatieborden. Ze zijn eveneens in circuitvorm uitgewerkt en tellen gemiddeld 65 à 75 km.

De illustraties in de eigentijdse brochures zijn een combinatie van archiefbeelden en hedendaagse foto's van beroepsfotograaf Bart Heirweg. Elke editie is voorzien van een handige uitklapkaart en 'roadbook', waarop de verschillende bezienswaardigehden zijn aangeduid. De brochures van de nieuwe autoroutes zijn individeel te koop. Na de opening van de laatste route zijn de routes ook gezamelijk te verkrijgen in een verzamelbox met een extra boekje dat het verhaal van WO1 samenvat.

De volgende vijf routes worden voorgesteld in 2013 en in het voorjaar van 2014: IJzerfront (omgeving Nieuwpoort en Diksmuide), Frontleven (omgeving Poperinge en Heuvelland), Pionier (opgeving Zonnebeke, Wervik, Comines-Warneton, Comines France en Wervicq Sud), Vrij Vaderland (Veurne) en Niemandsland (omgeving Diksmuide en Langemark-Poelkapelle).

De Ypres Salient-brochure (56 blz) is te koop (6 EUR) bij de diensten voor Toerisme van de Westhoek. Bestellen kan ook via de website www.100jaargrooteoorlog.be of telefonisch op het nummer 050-30 55 00.

Tijdens de persconferentie werd ook de website www.100jaargroteoorlog.be officieel voorgesteld. De website komt tegemoet aan de grote nood van de bezoeker voor duidelijke en praktische informatie over de 'Groote Oorlog' en de herdenkinsgactiviteiten in de streek. Deze website geeft een volledig overzicht voor de toerist van het WO1-aanbod in Vlaanderen: de 'must sees', de WO1-musea en bezoekerscentra, het WO1-erfgoed, de WO1-routes, de geplande herdenkingsevenementen en nieuwsfeiten.  Wie tijdens een bezoek aan de streek een verblijft wenst te koppelen, krijgt een overzicht van logeeradressen in de Westhoek. De website is beschikbaar in het Nederlands en in het Engels op www.greatwarcentenary.be.

Plaats van de voorstelling was CC Het Perron te Ieper.

DSC_2641

Johan Martin (links) schreef de teksten voor de brochure. Miguel Bouttry zou de groep later gidsen tijdens de rondrit.

DSC_2642

DSC_2643

Schepen Frans Lignel mocht de aanwezigen verwelkomen.

DSC_2644

DSC_2645

DSC_2646

DSC_2647

Daarna mocht Stefaan Gheysen, afgevaardigd-bestuurder van Westtoer, de Ypres Salient autoroute voorstellen.

DSC_2649

Hieronder de tekst van zijn toespraak:

"Dames en heren,

Bewegwijzerde toeristische autoroutes zijn al lang een beproefd concept in de toeristisch-recreatieve productontwikkeling. Hun oorsprong gaat terug tot de opkomst van de personenwagen in de jaren 1960, toen onder meer in Duitsland een aantal routes voor autotoeristen werd bewegwijzerd. In Nederland pikte de ANWB het idee op. Pas in het begin van de jaren 1970 waaide dit nieuwe toeristisch-recreatieve product naar Vlaanderen over. In 1971 kwam op initiatief van de stad Ieper de ‘Route 14-18’ tot stand.

Het duurde tot het eind van de jaren 1990 vooraleer de toenmalige West-Vlaamse Vereniging voor de Vrije Tijd vzw, in samenwerking met lokale diensten voor toerisme en met financiële steun van de Europese Unie en Toerisme Vlaanderen overging tot een systematische herwerking van de West-Vlaamse autoroutes.

De In Flanders Fields autoroute zag het licht in 1998 en was één van de tien nieuwe West-Vlaamse autoroutes. Er verscheen een Nederlandstalige, een Franstalige en een Engelstalige versie. Het was een schot in de roos. De route was de meest verkochte van de hele reeks: 70.000 stuks gingen sinds 1998 over de toonbank, waarvan 30.000 in het Engels. De route bracht de toeristen naar de slagvelden van de Ieperboog, naar het heuvelland en Poperinge.

De tanende belangstelling voor de andere klassieke autoroutes en nieuwe inzichten in de toeristisch-recreatieve ontsluiting van het landschap, waarbij autoverkeer zo veel mogelijk wordt geleid langs hoofdwegen en weg van het fietsnetwerk, leidde in 2010 tot een heroriëntering van het concept ‘toeristische autoroute’ in West-Vlaanderen. De autoroutes van de derde generatie zijn opgebouwd rond een centraal en sterk thema en zijn dus minder regiogericht. Ze zijn iets minder lang en objectgericht: ze verbinden met andere woorden 10 à 15 ‘points of interest’. Eén en ander leidt tot 6 autoroutes nieuwe stijl in de Westhoek, opgebouwd rond het thema van de Eerste Wereldoorlog.

Vandaag stellen we de eerste nieuwe toeristische autoroute aan u voor: de Ypres Salient autoroute. Het is geen doorslagje geworden van de In Flanders Fields autoroute, maar een compleet nieuwe route. 70 kilometer lang, leidt de route u naar de belangrijkste sites en monumenten van het front van de Ieperboog en laat u kennis maken met de verhalen van John McCrae, Georges Guynemer, het Deutscher Soldatenfriedhof Langemark, het Memorial Museum Passchendaele 1917, Tyne Cot Cemetery en Hill 60. Acht topsites en 11 andere sites komen langs de route aan bod.

B.ad uit Roeselare ontwikkelde een grafische huisstijl, geënt op de bestaande productlijnenreeks van Westtoer. Het boekje heeft als hoofdkleur blauw en wordt uitgegeven in het handige DVD-formaat, met een harde kaft en een rechte rug. Het is de bedoeling dat de zes nieuwe autorouteboekjes in 2014, samen met een boekje dat het hele verhaal van WOI samenvat, gebundeld worden in een hardkartonnen verzamelbox. De Ypres Salient autoroute verschijnt in het Nederlands en in het Engels, in een eerste druk op elk 5.000 exemplaren. De teksten zijn van de hand van Johan Martin, eertijds regiomanager voor de Westhoek en gebeten door het WOI-virus. Johan heeft het terrein afgeschuimd, archieven uitgevlooid en een kleine bibliotheek uitgelezen op zoek naar de boeiende verhalen en interessante wetenswaardigheden over de Ypres Salient. Hartelijk dank, Johan.
Fotograaf Bart Heirweg levert met zijn nieuwe beelden een eigenzinnige en verrassende kijk op het landschap en de getuigen van de Eerste Wereldoorlog. Mijn welgemeende dank hiervoor. Nieuw is ook het roadbook dat op een bevattelijke manier de routebeschrijving weergeeft.

En de bewegwijzering? De zeshoekige vorm blijft behouden, maar de basiskleur wordt bruin en de ‘poppy’, het logo van ‘100 jaar Groote Oorlog’ wordt toegevoegd. Dit na overleg met de Beleidsstuurgroep, het kabinet, Toerisme Vlaanderen en het Agentschap voor Wegen en Verkeer.
De vernieuwde huisstijl wordt doorgetrokken in het ontwerp van het startbord, dat we straks zullen onthullen.

De realisatie van de Ypres Salient autoroute vormt een onderdeel van de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog in de Westhoek. Westtoer krijgt hiervoor financiële steun van het Departement Internationaal Vlaanderen van de Vlaamse overheid, in het kader van het project ‘Klassieke autoroutes WOI’. Een vervolgproject, eveneens met steun van het Departement Internationaal Vlaanderen, voorziet in de ontwikkeling van een mobiele applicatie voor Apple en Android smartphones die de beleving van de 6 autoroutes tegen 2014 nog zal verhogen.

Op 4, 6 en 8 november zenden FOCUS en WVT een publireportage uit in het programma Rendez-vous die geheel aan de nieuwe Ypres Salientautoroute zal gewijd zijn. Picstory stond in voor de realisatie van dit filmpje.

Dames en heren, ik houd eraan een woord van dank uit te spreken ten aanzien van allen die de realisatie van de nieuwe Ypres Salient autoroute hebben mogelijk gemaakt: Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois en het Departement Internationaal Vlaanderen voor de financiële ondersteuning en het geloof in ons project, Johan Martin voor het schrijven van de teksten, Bart Heirweg voor de eigentijdse fotografie, B.ad voor de grafische vormgeving, Nele Vandepitte voor de cartografie, aan Tim Provoost, Michel Gilté, Bart Rambour, Kurt Vandewalle, Lien Vanhaverbeke, Stephen Lodewijck en Koen Van de Wiele voor de eindredactie en de coördinatie en aan John Vanquickenborne en zijn technische medewerkers voor het plaatsen van de signalisatie op het terrein.

Dank ten slotte aan u, beste toehoorders, voor uw welgemeende interesse in dit nieuwe toeristisch-recreatieve product.

We nodigen u uit om straks met ons mee te reizen in een Londense dubbeldekker om onder leiding van een ervaren streekgids enkele highlights van de nieuwe toeristische autoroute te verkennen. Na afloop biedt Westtoer u hier in Het Perron een receptie aan.

Dank voor uw aandacht."

DSC_2653

DSC_2654

DSC_2655

DSC_2656

Stephen Lodewyck gaf een toelichting bij de website die voorgesteld werd.

DSC_2657

"Het is niet zonder trots dat ik vandaag de officiële lancering van de website ‘100jaargrooteoorlog’ mag aankondigen en presenteren. De website komt tegemoet aan de grote nood aan duidelijke en praktische informatie over het herdenkingsgebeuren in de streek. Onnodig te vermelden dat er vanuit verschillende hoeken enorm veel vragen leven over de concrete invulling van de herdenking in de Westhoek en ruimer West-Vlaanderen.

De website heeft enerzijds een wervend en anderzijds een informerend karakter. In eerste instantie is het een toeristische website. De doelstelling is om de toerist warm te maken voor een bezoek aan deze streek.

De website moet daarbij voldoen aan de wensen van de hedendaagse bezoeker. Het gebruik moet interactief en gepersonaliseerd zijn. Bij de technische bouw van de website werd ook vooruit gedacht en rekening gehouden met de nodige flexibiliteit om nieuwe zaken te integreren.

Ik zal de website kort voorstellen aan de hand van een presentatie die u op het scherm kan volgen.

We hebben een tijdje gezocht naar de gepaste uitstraling voor de website: sereen, zoals we de herdenking willen invullen, maar ook hedendaags en wervend. De website staat al een eindje online, zodat dit ons de tijd gaf om de kinderziektes er uit te halen en goed af te stemmen met betrokken partners.

Als we de homepagina van de site bekijken, dan is het eerste wat opvalt de roterende header die afwisselend beelden brengt van het hoofdmenu: de must sees, de WOI- musea en bezoekerscentra, het WOI-erfgoed, de WOI-routes, de geplande herdenkingsevenementen, nieuwsfeiten en het logiesaanbod. Deze beelden worden regelmatig aangepast, maar de categorieën blijven dezelfde. Belangrijk is een internationale kaart waarop Flanders Fields in België gesitueerd wordt samen met Londen, de verbinding Dover-Calais, Rijsel, Brugge en Brussel. Dit is belangrijk voor het Nederlandse publiek, maar ook voor de Britse bezoeker. Ik kom straks terug op de Engelse versie van deze website.

De achtergrond van de startpagina herkent u natuurlijk als een fragment van de Menenpoort. Om de drie maanden wordt deze achtergrond aangepast door een beeld dat correspondeert met het seizoen dat aanbreekt. Het is belangrijk om een site levendig te houden door regelmatige inhoudelijke actualiseringen en vormelijke aanpassingen. Onder de roterende header verschijnt een slider met beelden van WOI-topsites. Klikken op deze beelden, bezorgt je meer info over de sites.

Helemaal bovenaan de website vind je het hoofdmenu onder de vorm van vijf gekleurde blokken. In het eerste blok worden 10 WOI-musea en 4 bezoekerscentra gegeven, variërende van eerder bescheiden tot internationaal relevante instellingen. We gaan even dieper in op 1 voorbeeld: IFFM. In één alinea krijgt u een korte beschrijving van het museum. Daarnaast krijgt u een Google maps kaartje ter situering, en andere praktische gegevens zoals website en toegangsprijzen. Daaronder wordt een selectie op maat getoond van logies die dichtbij het museum liggen. Deze selectie wordt ad random door de computer geselecteerd in een straal van enkele km. Rechts op de website wordt gepersonaliseerde informatie gegeven gelinkt aan de selectie: WOI-evenementen in Ieper, de Last Post, de autoroute die het best aansluit op de selectie. Dus selecteerde u bijvoorbeeld het IJzertoren museum, dan kreeg u hier rechts de lopende tentoonstelling in het IJzertorenmuseum, een link naar de Dodengang en een link naar de WOI-fietstocht ‘Nooit meer oorlog’ in en rond Diksmuide.

Onder het blokje met ‘Ontdek de WOI-sites’ maken we de onderverdeling in 5 Monumenten, zoals bijvoorbeeld het Albert I–Monument aan de Ganzepoot in Nieuwpoort, 16 landschappelijke sites zoals bijvoorbeeld de Spanbroekmolenkrater, beter bekend als de Pool of Peace. En dan uiteraard ook de militaire begraafplaatsen: alle 9 de Belgische begraafplaatsen, een selectie van 11 uit 150 Commonwealth begraafplaatsen, de 4 Duitse begraafplaatsen, 3 Franse begraafplaatsen en de enige Amerikaanse begraafplaats uit WOI Flanders Field American Cemetery in Waregem. Ook hier wordt het principe gehanteerd dat elke pagina gepersonaliseerd wordt op basis van de selectie.

De volgende rubriek geeft u een volledig overzicht van de recreatieve WOI-routes, van Battlefield tour operators over wandel- en fietstochten tot zelfs frontvluchten.

Vervolgens krijgt u een overzicht van de WOI-gerelateerde evenementen, met telkens een oplijsting van de eerstkomende en een aantal geselecteerde topevenementen. Uiteraard is vooral dit onderdeel ‘work in progress’ en zullen ook alle evenementen in het kader van GoneWest hierop hun plaats vinden.

Last but not least biedt het hoofdmenu een module ‘Logeren’, waarmee uitgebreid kan gezocht worden op type logies, op gemeente, op kenmerken en op sterren. Ik zei ‘last but not least’, omdat naast informeren, de toerist aanzetten tot een bezoek aan en logeren in de streek, dé hoofddoelstelling is van deze toeristische website.

Ik raakte het al aan: de interactiviteit en het levendig houden van de website is belangrijk om de hedendaagse goed en snel te informeren over het herdenkingsgebeuren in de provincie. De integratie van de sociale media Facebook en Twitter kan dus niet ontbreken. Het is mogelijk om uw twitter berichten te laten verschijnen op de website. U kan ook de fanpagina van 100jaargrooteoorlog op Facebook aanklikken als ‘vind ik leuk’. Bijvoorbeeld na deze persconferentie.

Tenslotte staan er enkele interessante links zoals die naar wo1.be die diepgaande info aanlevert over de geschiedenis van WOI of de wederzijdse link met de vernieuwde website van Toerisme Westhoek, dat op hetzelfde technisch platform draait als deze site.

Het WOI-toerisme is een bij uitstek internationaal gegeven, waardoor een Engelstalige site niet kon achterblijven. Deze website ‘greatwarcentenary’ is slechts één klik weg. De inhoud van deze site focust voor het overgrote deel op WOI, maar heeft ook aandacht voor zaken als authentieke stadjes, de couleur locale en de culinaire troeven van de streek.

Dat brengt ons bij enkele blijken van dank aan mensen die deze website mogelijk gemaakt hebben. In eerste instantie Toerisme Westhoek, die in het kader van het Doelstelling 2 project ‘De Westhoek inspireert’, de nodige ondersteuning en middelen vond voor de realisatie van deze website.
Het heeft best veel tijd en energie gekost van een aantal mensen die er gedurende een hele poos gedreven mee bezig zijn geweest, niet in het minst Lien Vanhaverbeke, die ook vandaag voor de vakkundige begeleiding instond, Johan Tuytte en Timo Mouton voor de technische ondersteuning. Dank daarvoor en voor u, beste genodigden, veel surfplezier!

Ik dank u."

DSC_2659

DSC_2661

DSC_2662

DSC_2663

DSC_2664

Lien Vanhaverbeke leidde de verschillende sprekers in.

DSC_2665

Ook gedeputeerde Patrick Van Gheluwe mocht een tussenkomst houden.

DSC_2666

Hieronder de tekst van zijn toespraak: 

"Dames en heren,

Het zal u niet verwonderen dat het thema van de Eerste Wereldoorlog de Provincie West-Vlaanderen heel erg bezighoudt. Hier vond 100 jaar geleden een menselijk drama plaats dat voorgoed de identiteit en het landschap van de Westhoek tekende. Het spreekt voor zich dat de Provincie, samen met Westtoer, dan ook alles in het werk stelt om de herdenking van 100 jaar Groote Oorlog op een optimale manier voor te bereiden.

Dit is géén overbodige luxe, want tussen 2014 en 2018 verwachten we maar liefst 2 tot 2,5 miljoen bezoekers. Dit vergt een specifieke verantwoordelijkheid voor de organisatie van de herdenking, naar de eigen bevolking toe en de vele honderdduizenden binnen- en buitenlandse bezoekers die in de herdenkingsjaren onze provincie zullen aandoen.

Om de herdenking op een gepaste en professionele manier voor te bereiden, maakte Westtoer, in samenwerking met het Vlaams agentschap Toerisme Vlaanderen, reeds in 2008 de studie ‘Toeristische valorisatie van erfgoed uit de Eerste Wereldoorlog in de Westhoek met het oog op 100 jaar Groote Oorlog (2014-2018)’. Vertrekkend vanuit een grondige analyse, formuleert de studie een visie en vertaalt deze visie in een concreet actieplan op het vlak van productontwikkeling, marketing en beleid en organisatie. Voor de coördinatie en uitvoering van dit actieplan werd een programmasecretariaat 100 jaar Groote Oorlog opgezet in het Esenkasteel in Diksmuide. Mensen van Westtoer en de provincie werken er samen om de vele initiatieven en vragen op te vangen en in goede banen te leiden.

De krachtlijnen van deze studie werden voorgesteld op 9 november 2009, net geen drie jaar geleden. Het is duidelijk dat er ondertussen al heel wat gebeurd is, anderzijds is er nog heel wat werk voor de boeg.

Essentieel in deze studie is het principe van toerisme+ : toerisme met respect voor het erfgoed én met een inhoudelijke boodschap. Bij de ontwikkeling en toeristische ontsluiting van het overgebleven materieel en immaterieel WOI-erfgoed wordt uitgegaan van de intrinsieke waarde van deze erfgoedsites en verhalen. Vanuit de gedachte van ‘nooit meer oorlog’ zal de oorlog ook in al zijn aspecten - militair, landschappelijk en vanuit de mens - belicht worden met plaats voor betekenis en reflectie. Vooral vanuit de wetenschap dat de Eerste Wereldoorlog na de honderdjarige herdenking steeds meer tot de verre geschiedenis zal horen, zou de huidige generatie aan volgende generaties deze vredesboodschap prominent moeten meegeven. Aan de herinnering aan de Eerste Wereldoorlog kan ook een hedendaagse interpretatie gegeven worden. Kunst en cultuur kunnen hierbij een rol spelen als internationale taal.

De infrastructurele ontsluiting van de erfgoedsites van de Groote Oorlog staat dus hoog op de agenda. Naast de Vlaamse Overheid heeft ook het provinciebestuur West-Vlaanderen er voor gekozen een substantiële financiële ondersteuning te voorzien voor de toeristische valorisatie van het WOI-erfgoed in de provincie. Er wordt maar liefst 5 miljoen euro vrijgemaakt via een tijdelijk provinciaal reglement voor investeringsprojecten. De eerste 3 calls leverden reeds 37 projecten op, verspreid over de provincie, een laatste call is momenteel in behandeling.

Vijf strategische projecten zijn topprioriteit. In juni van dit jaar opende het volledig vernieuwde IFFM de deuren dat na drie maanden, veel vroeger dan verwacht, de 100.000ste bezoeker mocht verwelkomen. In september vond de succesvolle opening van het bezoekerscentrum naast Lyssenthoek Military Cemetery in Poperinge plaats.

In het voorjaar van 2013 volgt Zonnebeke met de internationale toeristische ontsluiting van het monumentale en landschappelijke erfgoed van de Slag van Passendale. In 2014 verwachten we de actualisering van het Ijzertorenmuseum en de Ijzertorensite in Diksmuide en de bouw van een nieuw bezoekerscentrum aan de Ganzepoot in Nieuwpoort.

Met de 6 nieuwe WOI-autoroutes, waarvan u zonet de eerste voorgesteld kreeg, willen we het frontlandschap ervaren door het met de auto te doorkruisen. De autoroutes helpen de toerist bij het ervaren en lezen van het WOI-landschap, dat in de oorlog een erg belangrijke rol speelde.

Met de provincie zijn we daarnaast volop bezig om GoneWest, het herdenkingsprogramma van de provincie West-Vlaanderen voor 2014-2018, vorm te geven. Dit herdenkingsproject werd van een inhoudelijke solide basis voorzien, neergepend in de Letter of Intent van de hand van Erwin Mortier.

GoneWest wil tijdens de periode 2014-2018 kwalitatieve WOI-herdenkingsinitiatieven bundelen in afgebakende tijdsperiodes, geselecteerd met maximaal respect voor de historische kalender. We richten ons daarbij op 2 onderscheiden sporen. Enerzijds is voorzien in een subsidiereglement om lokale projecten te ondersteunen, daarnaast geeft de provincie rechtstreeks opdrachten aan cultuurmakers. Dit geheel van culturele herdenkingsevenementen wordt toeristisch ontsloten door ze op een gepaste en krachtige wijze te communiceren en in de markt te zetten. Westtoer is volop bezig dit in de steigers aan het zetten.

Een tweede deel van het actieplan uit de vernoemde studie, behandelt de marketing van het hele project. In juni werd het toeristisch marketingplan ‘2014-2018, Honderd Jaar Groote Oorlog’ opgeleverd. Het document schetst het strategisch kader dat Toerisme Vlaanderen en Westtoer hanteren bij de toeristische marketing van Honderd jaar Groote Oorlog en geeft de hoofdlijnen voor de operationalisering ervan weer voor de periode 2012-2015.

De missie die in het marketingplan naar voor wordt gebracht, wordt geformuleerd als volgt: naast een groei in aankomsten, overnachtingen en bestedingen - economisch kapitaal - beogen we ook een groei in reputatie en aandacht - symbolisch kapitaal - en maken we Vlaanderen zichtbaar als een hoogwaardige samenleving met een grote zorg voor toegankelijkheid en participatie - sociaal kapitaal -.’ Toerisme+ is bij dit alles de toetssteen.

Dit plan zal jaarlijks vertaald worden in concrete actieplannen. Een concreet actiepunt is bijvoorbeeld de vertegenwoordiging van Toerisme Westhoek en Toerisme Vlaanderen op de World Travel Market in Londen, de tweede grootste toeristische vakbeurs ter wereld. Het WOI-verhaal komt daar, volgende week, uiteraard uitgebreid aan bod.

Westtoer is ook recent gestart met een grootschalig onderzoek dat het volume aan WOI-bezoekers en de profielkenmerken van deze bezoekers tussen november 2012 en 2013 moet inschatten. Het onderzoek is een nulmeting en het is de bedoeling dat dit ieder jaar van de herdenkingsperiode wordt herhaald. Dit moet ons toelaten om in te schatten in welke mate de gestelde doelstellingen behaald werden en om deze indien nodig bij te sturen.

De provincie West-Vlaanderen werd tenslotte volwaardige partner in het TV-fictieproject ‘In Vlaamse Velden’, waarvan momenteel een tweede opnameperiode loopt in het kasteel Rodenbach-Merghaert in Roeselare. De serie zal op het televisiescherm te zien zijn vanaf december 2013. Samen met de betrokken logiessector van de streek, werken Westtoer en de Provincie aan een optimale verwelkoming en een warm onthaal van de vele filmmedewerkers. We maken ook werk van de nodige productontwikkeling en promotie met betrekking tot deze serie. Goed gastheerschap en de lokale betrokkenheid wordt dan ook de rode draad doorheen onze steun aan de fictiereeks.

Dames en heren,

U kan samen met mij vaststellen dat er sinds de voorstelling van de studie drie jaar geleden al heel wat werk is verzet. Maar het werk is zeker nog niet af. Met Westtoer zijn we vast van plan de ingeslagen weg verder te volgen. Terwijl de infrastructuurprojecten en evenementen zich verder concretiseren, is het belangrijk om ook in te zetten op een goed beleid inzake visitor management. Het totaalvolume van WOI-toeristen in de Westhoek in 2011 wordt ingeschat op 341 000. Tijdens de herdenkingsperiode wordt een toename verwacht tot 500.000 bezoekers per jaar. De regio moet tegen dan in staat zijn om al deze bezoekers op een kwalitatieve manier te ontvangen. Een goed beleid in het kader van visitor management dient hiervoor verder ontwikkeld te worden in samenspraak met de gemeenten en de private toeristische sector. Belangrijke zaken hierbij zijn een kwalitatief onthaal, zowel fysiek als digitaal, een degelijke mobiliteit, een goede toegankelijkheid en dergelijke meer. Dit alles moet leiden tot een optimale spreiding van de bezoekersstromen in ruimte en tijd, zodat zowel de lokale bevolking als de internationale bezoeker tevreden kan zijn over de aanpak en uitwerking van dit uniek herdenkingsmoment voor de Westhoek en de provincie West-Vlaanderen.

Ik dank u.
-----------

Tot slot was het de beurt aan Cindy Verbrugghe die opnieuw Minister Bourgeois moest vervangen. Zij had het over de rol van Vlaanderen en de belangrijke financiële middelen (20 miljoen EUR) die vrijgemaakt werden en worden voor de 100-jarige herdenking.

DSC_2668

Daarna werd het startbord onthuld.

DSC_2671

DSC_2672

DSC_2673

DSC_2675

DSC_2678

DSC_2679

Daarna mochten we de bus op voor een rit langs een deel van het parcours.

DSC_2680

DSC_2681

DSC_2682

DSC_2683

Een van de vele begraafplaatsen langs het parcours.

DSC_2685

DSC_2687

DSC_2688

De bordjes langs de route.

DSC_2690

DSC_2691

Snel eventjes uitstappen aan de Canadien in Sint-Juliaan.

DSC_2692

DSC_2693

DSC_2694

DSC_2695

DSC_2696

Dan terug de bus op en terug naar Het Perron voor de receptie.

DSC_2697

DSC_2698

DSC_2699

DSC_2700

DSC_2701

DSC_2702

DSC_2703

DSC_2704

Pagina aangemaakt door Westhoek.be / WO1.be - Greatwar.be.

Klik hier als je zelf een fotopagina wenst aan te maken. Op deze pagina vind je alle info hoe je dit kunt doen.

You can always send your own page with picture(s). Click here to do so